Liikennemelua ei ratkaista renkailla
Tutkimusten mukaan kaupunkinopeuksissa merkittävin melun aiheuttaja on moottori – ei renkaat.
Liikennemelu on monimutkainen kokonaisuus, joka syntyy useasta eri tekijästä. Näitä ovat mm. liikennevirran koostumus, tien päällyste, kuljettajien ajotapa, ajoneuvojen renkaiden ominaisuudet, nopeusrajoitus ja sääolot. Myös yksittäisen ajoneuvon aiheuttama melu on monen tekijän summa, joista moottori on merkittävin kaupunkinopeuksissa.
Liikennemeluun on haettu parannusta ns. hiljaisesta asfaltista, joka vaimentaa rengasmelua. Sen hyödyt ovat kuitenkin varsin rajalliset kaupunkialueella, jossa moottorimelun merkitys korostuu. Hiljaisen asfaltin haasteita ovat myös tavallista korkeampi hinta sekä nopeampi kuluminen kaikilla rengastyypeillä.
Ajattelemisen aihetta
Melu, jonka tie aiheuttaa lähiympäristössään on riippuvainen monista eri seikoista. Meluun vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa:
liikennevirran koostumus ja erityisesti raskaiden ajoneuvojen osuus siitä
tien päällyste
kuljettajien ajotapa erityisesti alhaisilla nopeuksilla
ajoneuvojen renkaiden ominaisuudet (paine, koko, lämpötila, pintakuvio, pintamateriaali)
nopeusrajoitus
sääolot (tien pinnan lämpö ja kosteus, tuuli)
tien geometria (pituuskaltevuus, liittymät)
liikenneohjaus (liikennevalot)
Lisää aiheesta
Hiljainen asfaltti ei sovi joka paikkaan
Jos kadulla on paljon liikennevaloja, hidastetöyssyjä tai katukaivoja, meluvaikutus on niin suuri, ettei hiljainen asvaltti välttämättä hyödytä. Siksi kantakaupungin katuja on valittu ohjelmaan vain harkiten.
(Metro 19.8.2010)
Nastat kehittyvät koko ajan
Suomalainen nastarengasosaaminen on aina ollut maailman huippua. Jatkuva, määrätietoinen tuotekehitys mahdollistaa tasapainon turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden välillä.
Lue lisää tuotekehityksestä
Lähteet
Hiljaiset päällysteet – Tuotevaatimukset ja mittarit Teknillisen korkeakoulun tielaboratorion julkaisuja 2003.